Τετάρτη 9 Ιουλίου 2008

Ο θάνατος του εμποράκου στην Αθήνα

«Πεθαίνουν» τα μικρά καταστήματα στην Αθήνα, καθώς η πίεση από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα αυξάνεται. Τα μικρά μαγαζιά δεν μπορούν να αντέξουν τον ανταγωνισμό και κλείνουν το ένα μετά το άλλο.

Οι παραδοσιακές αγορές της πόλης συρρικνώνονται και όλο και περισσότεροι καταναλωτές συγκεντρώνονται στα νέα εμπορικά κέντρα, που «αφυδατώνουν» την αγορά.

Έτσι, οι 10 μεγαλύτερες εμπορικές αλυσίδες ελέγχουν το 85% του λιανικού εμπορίου τροφίμων, 15 μεγάλες επιχειρήσεις ελέγχουν το 40% στον τομέα της ένδυσης και υπόδησης, στα ηλεκτρονικά είδη, 6 επιχειρήσεις ελέγχουν το 78% των πωλήσεων, ενώ γενικά 4 όμιλοι ελέγχουν το 60% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων.

Το εμπορικό κέντρο Mall στη Νερατζιώτισσα Αττικής και το ΙΚΕΑ έκαναν περίπου τον ίδιο τζίρο - της τάξεως των 540 εκατομμυρίων ευρώ - με αυτόν της τσιμεντοβιομηχανίας «Τιτάν», η οποία έχει παρουσία σε δεκάδες χώρες του εξωτερικού, επισημαίνει η Stat Bank σε έρευνά της για τα μεγάλα εμπορικά και ψυχαγωγικά κέντρα.

«Σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων της αγοράς, ως το 2010 η συνολική εκμισθωμένη επιφάνεια στα συγκεκριμένα κέντρα θα ανέλθει σε 1 εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα! Τα μισά από αυτά θα δομηθούν φέτος και του χρόνου.

Εγχώριες και διεθνείς κατασκευαστικές εταιρείες, επιχειρήσεις real estate, developers, μεγάλες αλυσίδες σουπερ-μάρκετ, τράπεζες, εταιρείες θεάματος αναζητούν τους πολύτιμους χώρους που θα επιτρέψουν το κτίσιμο των τεράστιων νέων "ναών της κατανάλωσης". Και αυτοί δε βολεύονται σε λίγα τετραγωνικά: τα μεσαία εμπορικά και ψυχαγωγικά κέντρα ξεκινούν από 15 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, ενώ τα μεγαλύτερα αρχίζουν από τα 35 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα. Αυτά για αρχή, διότι αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται το μεγαλύτερο εμπορικό και ψυχαγωγικό πάρκο της χώρας σε έκταση 318 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων γης στην Κάντζα της Παλλήνης.

Οι σχεδιασμοί των πρωταγωνιστών των συγκεκριμένων επιχειρηματικών κινήσεων βασίζονται σε ένα στοιχείο: η Ελλάδα κατέχει την 20ή θέση - μεταξύ 25 χωρών - σε ό,τι αφορά στη λειτουργία των εμπορικών κέντρων. Κι αυτό διότι, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος σε επιφάνειες εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους είναι 200, ο αντίστοιχος ελληνικός δείκτης είναι μόλις 55.

Η υλοποίηση των παραπάνω επενδυτικών σχεδίων και η συγκέντρωση δυνάμεων θα έχει σίγουρα επιπτώσεις στο επίπεδο των τιμών των προϊόντων. Το βέβαιο, επίσης, είναι ότι θα επηρεάσει και την κατανομή της εμπορικής δραστηριότητας.

Μιχάλης Παπανίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια: