Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2008

Νέες επενδύσεις στις εμπορικές αναπτύξεις κόντρα στην κρίση

Μπορεί η οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις της στο μέσο Έλληνα αλλά και στην επιχειρηματικότητα στη χώρα μας να αποτελεί το πλέον καυτό θέμα της επικαιρότητας, ωστόσο αυτό δε φαίνεται να βάζει φρένο στο διαρκώς εντεινόμενο ανταγωνισμό στο χώρο των μεγάλων αναπτύξεων του κλάδου του λιανεμπορίου.

Κόντρα στην κρίση, αλλά και στην ύφεση της ίδιας της κτηματαγοράς, ειδικά στην αγορά κατοικίας, το λεγόμενο retail real estate (αναπτύξεις εμπορικής χρήσης) καλά κρατεί. Μάλιστα, η επενδυτική δραστηριότητα στο retail αποτελεί επί της ουσίας οδηγό για την εγχώρια αγορά ακινήτων, σε μία εποχή κρίσης για την αγορά κατοικίας, υποτονικότητας για την αγορά γραφείων και περιορισμένων συναλλαγών στην αναπτυσσόμενη αγορά των logistics.

Όπως αναφέρεται σε μελέτη της εταιρείας Δανός – AtisReal, σε όλους τους τομείς του λιανεμπορίου βρίσκεται σε εξέλιξη μία διαδικασία εξαιρετικά επιθετικής ανάπτυξης δικτύων πώλησης, ενώ ταυτόχρονα ετοιμάζονται πολλές νέες μεγάλες εμπορικές αναπτύξεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα επιθετικής επέκτασης αποτελεί π.χ. αυτό που πέτυχε ο όμιλος Forthnet με την ανάπτυξη δικτύου 60 καταστημάτων σε διάστημα μόλις έξι μηνών.

Επιθετικά κινείται και ο κλάδος των super market, όπου συγκεντρώνεται πάνω από το 50% της συνολικής αγοράς του retail, με την ανάπτυξη καταστημάτων τύπου shop & go να κερδίζει πλέον έδαφος στα σχέδια που υλοποιούν πολλές αλυσίδες, όπως οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος και Carrefour (Μαρινόπουλος 5΄). Στον ίδιο κλάδο, η γερμανική αλυσίδα Aldi σχεδιάζει τη λειτουργία 40 καταστημάτων έως το τέλος του έτους, με αρχή από τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ σχέδια επέκτασης προωθεί και η Makro Cash & Carry.

Ανάλογες κινήσεις καταγράφονται στην επέκταση δικτύων και στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, όπου για παράδειγμα η Wind επεκτείνεται δυναμικά, προκειμένου να ανταγωνιστεί τα δίκτυα της Cosmote και της Vodafone.

Ο όμιλος Info Quest έχει ανακοινώσει την πρόθεσή του να ανοίξει 20 – 30 καταστήματα ‘U’ έως το τέλος του έτους, λειτουργώντας ήδη από το 2006 έως σήμερα 44 καταστήματα, ενώ περίπου 100 καταστήματα έχει ανακοινώσει ότι επιθυμεί να διαθέτει μέχρι το τέλος του χρόνου η Microland.

Έντονος ανταγωνισμός επικρατεί και στο χώρο των καλλυντικών, όπου ο όμιλος Χόντου με ποσοστό αγοράς άνω του 60% διαθέτει πλέον 72 καταστήματα, έναντι 70 καταστημάτων του ομίλου Sephora (Carrefour group), ο οποίος λειτουργεί 20 σημεία πώλησης με την επωνυμία Sephora και ακόμη 50 Beauty Shop. Επίσης, η Gallerie de Beauté διαθέτει πλέον 35 καταστήματα, ενώ ο όμιλος Douglas αναμένεται να κάνει την επίσημη παρουσία του με μεγάλα καταστήματα (flag ship stores) σε Αθήνα, Χαλάνδρι, Πειραιά και Λάρισα.

Στον κλάδο των ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών ειδών συνεχίζεται η δυναμική επέκταση του ομίλου Media Market (στα επτά καταστήματα που ήδη λειτουργούν θα προστεθεί η επέκταση του καταστήματος της Λ. Κηφισίας και νέο κατάστημα στη Λ. Συγγρού), η Ηλεκτρονική Αθηνών διαθέτει πλέον 27 καταστήματα, το δίκτυο Expert 115 με νέα σημεία πώλησης να ακολουθούν (π.χ. έξι νέα στην Αθήνα), ενώ ο όμιλος Dixons, πέρα των 86 σημείων πώλησης Κωτσόβολος που διαθέτει, λειτουργεί ήδη και τα τέσσερα πρώτα καταστήματα Electroworld στην Ελλάδα.

Στον κλάδο των καταστημάτων Do It Yourself, σχέδια επέκτασης έχουν δρομολογήσει όλοι οι "παίκτες" (Praktiker, IKEA κ.ά.), ενώ έντονος ανταγωνισμός επικρατεί και στον κλάδο των καταστημάτων παιχνιδιών.

Φυσικά από το ράλι επέκτασης του δικτύου πώλησης δε θα μπορούσε να απουσιάζει ο χώρος της μόδας με συνεχή αύξηση των σημείων πώλησης από πολλές εταιρείες. Για παράδειγμα, η Toi & Moi επεκτείνεται πολύ επιθετικά με 26 καταστήματα πλέον, ο όμιλος H&M έχει κάνει επιτυχημένη είσοδο με τρία καταστήματα στην αγορά της Αθήνας, ενώ διαθέτει παρουσία και στη Θεσσαλονίκη, ο όμιλος Φωκά άνοιξε δύο νέα πολυκαταστήματα σε Κρήτη και Κέρκυρα, αυξάνοντας το δίκτυό του σε 29 σε όλη τη χώρα, ο όμιλος Sprider σχεδιάζει την αύξηση των καταστημάτων του σε 85, ο όμιλος Βάρδα ετοιμάζεται να λανσάρει το brand Tie Rack, ενώ κι άλλα μεγάλα ονόματα από το χώρο της ένδυσης και της υπόδησης ετοιμάζονται να μπουν στην ελληνική αγορά.

Ένταση του ανταγωνισμού αναμένεται και στο χώρο των μεγάλων εμπορικών κέντρων, όπου μετά την επιτυχία του The Mall Athens αναμένεται σύντομα το Golden Hall στη Λ. Κηφισίας, επίσης από τη Lamda Development, το εμπορικό κέντρο του Ομίλου Θεοδωρίδη στην Πειραιώς 180, το Capitol (όμιλος Χαραγκιώνη) και σειρά εμπορικών κέντρων στη δυτική Αθήνα (Βιοχάλκο, Βωβός κ.ά).

Επέκταση παρατηρείται και στην αγορά της περιοχής του αεροδρομίου, όπου εκτός εμπορικού πάρκου του Διεθνούς Αερολιμένα αναμένονται οι εξελίξεις με το designers outlet εμπορικό κέντρο που σχεδιάζει στη Γυαλού η McArthur Glen.

Έντονη επενδυτική δραστηριότητα παρατηρείται και στην αγορά της Θεσσαλονίκης, με αναπτύξεις από τον όμιλο Notos Galleries (Στοά Χιρς), τον όμιλο Χαραγκιώνη στην οδό Τσιμισκή κ,ά., ενώ ζήτηση υπάρχει και από μεγάλα ονόματα του λιανεμπορίου (Fnac, H&M, Jo Malone, TOD’S, DOLCE & GABBANΑ κ.ά) για καταστήματα στο κέντρο της πόλης.

Παράλληλα, ο ανταγωνισμός Praktiker – Leroy Merlin σύντομα θα υφίσταται και στην αγορά της συμπρωτεύουσας, όπου βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης το πρώτο κατάστημα της γαλλικής αλυσίδας.

Οι κινήσεις που καταγράφονται στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, αλλά και σε πολλές πόλεις της περιφέρειας, εντείνουν την τάση μείωσης του ποσοστού αγοράς που ελέγχουν οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις προς όφελος των μεγάλων εμπορικών κέντρων και των εκτεταμένων δικτύων σημείων πώλησης των μεγάλων αλυσίδων λιανεμπορίου, στο σύνολο σχεδόν των κλάδων. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερο προβληματισμό τον εμπορικό κόσμο της χώρας, με δεδομένο ότι χάνεται μερίδιο από μία αγορά που ούτως ή άλλως φαίνεται να συρρικνώνεται, λόγω των οικονομικών δυσχερειών.
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου

Δεν υπάρχουν σχόλια: