Εύλογα ερωτήματα προκύπτουν από τη στασιμότητα η οποία παρατηρείται εδώ και αρκετούς μήνας σε όλους τους σημαντικούς διαγωνισμούς που αφορούν την παραχώρηση σε ιδιώτες δημόσιων υποδομών που χαρακτηρίζονται ως «φιλέτα».
Συνολικά η αναξιοποίητη περιουσία του δημοσίου υπολογίζεται στα 40 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι από την μη αξιοποίηση της χάνονται ετησίως έσοδα 2 δισ. ευρώ. Πάντως, η κυβέρνηση επιχειρεί να κινητοποιήσει ιδιωτικά κεφάλαια με δόλωμα τις υποδομές σε σημεία με μεγάλη ανταποδοτικότητα.
Μόνο από τη χρήση της δυνατότητας της πώλησης και επαναμίσθωσης δημοσίων κτιρίων σε εμπορικές περιοχές όλων των πόλεων της χώρας το οικονομικό επιτελείο υπολόγιζε στα τέλη του 2007 (λίγους μήνες μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου) έσοδα τα οποία θα έφταναν το 1,5 δισ. ευρώ. Επίσης, η καλύτερη αξιοποίηση των 72.000 ακινήτων που έχει στην κυριότητά της η ΚΕΔ θα απέφερε επιπλέον έσοδα ύψους 150 -170 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι έχει παγώσει και από τις αρχές του χρόνου και το σχέδιο της δημιουργίας από την ΚΕΔ Ανώνυμης περιουσίας Επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία. Το σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία εταιρείας επενδύσεων ακίνητης περιουσίας με αρχικό κεφάλαιο ακινήτων 400 εκατ. ευρώ. Η ΚΕΔ, όμως, μπορούσε να εισφέρει στην εταιρεία αυτή ακίνητα αξίας μόνο 100 εκατ. ευρώ, αφού πολλά από τα ακίνητα που έχει στην κατοχή της στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες.
Ο μεγαλύτερος διαχειριστής δημόσιας περιουσίας είναι η ΚΕΔ Α.Ε. ελέγχει 72.000 ακίνητα και εκτάσεις η αξία των οποίων ξεπερνά τα 30 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο από τα προβλήματα της Εταιρείας είναι οι καταπατήσεις ακινήτων και εδαφών οι οποίες υπολογίζονται στο 45% του συνόλου της περιουσίας. Χαρακτηριστικά θα μπορούσε να αναφέρει κάποιος ότι από τα 72.000 της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου, τα 28.000 είναι καταπατημένα και περίπου 16.000 μη καταγραμμένα.
Ο ΟΣΕ παρουσιάζει επίσης ενδιαφέρον. Κατέχει ακίνητη περιουσία η ονομαστική αξία της οποία ξεπερνάει τα 5 δισ. ευρώ. Εκτός από τα εδάφη, δεξιά και αριστερά του σιδηροδρομικού δικτύου τα οποία με βάση τον ιδρυτικό νόμου του Χαρίλαου Τρικούπη αποτελούν περιουσία του ΟΣΕ, η αξιοποιήσιμη περιουσία αποτιμάται στα 3 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η απόδοση ενοικίων σε σύγκριση με την αξία των ακινήτων του οργανισμού, δεν ξεπερνά το 0,35% και κατά συνέπεια τα περιθώρια αξιοποίησης είναι μεγάλα.
Σε έρευνα που έκανε το 2006 η Ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ εντόπισε επίσης ότι:
* Ο ΟΑΣΑ έχει ως περιουσία περίπου 600 στρέμματα στην περιοχή των Λιοσίων τα οποία παραμένουν επίσης αναξιοποίητα.
* Η ΔΕΠΟΣ βρέθηκε να κατέχει περίπου 300 στρέμματα σε παραλιακές εκτάσεις τα οποία σήμερα παραμένουν τελείως αναξιοποίητα.
Άλλη μια προσπάθεια που έμεινε στα χαρτιά ήταν η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των μεγάλων φορέων ασφάλισης.
Πρώτο το ΙΚΑ, σε πρόσφατη έρευνα που έγινε από το υπουργείο Απασχόλησης, βρέθηκε να έχει πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία η οποία όμως έχει μια πολύ χαμηλή απόδοση ακόμη και έναντι της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων του.
Μεγάλη ακίνητη περιουσία εκτιμάται ότι έχει και ο ΟΓΑ, η αξιοποίηση της οποία απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί η ενδεδειγμένη.
Στην φάση των διαγωνισμών παραμένει εδώ και ένα χρόνο η προσπάθεια της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, για τη διερεύνηση της δυνατότητας και των εναλλακτικών μεθόδων αξιοποίησης των εγκαταστάσεων και επιχειρηματικών μονάδων της ΕΤΑ:
Στις Αρχές Αυγούστου του 2007 η Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε. ξεκίνησε τους διαγωνισμούς για τη διάθεση του Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνα) Φαλήρου, του Γκολφ Αφάντου Ρόδου, των Αλυκών Αναβύσσου και των Ξενία Βυτίνας, Λιμένα Θάσου, Σκιάθου και Τσαγκαράδας. Ένα χρόνο μετά οι διαγωνισμοί ακόμη δεν έχουν καταλήξει σε αναδόχους.
Του Στέλιου Κράλογλου
Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου